FabricAge

blog

coffee break #5

Samen met onze partner Coffeelovers delen we op zondag 5 Coffee Break Stories. 5 designers van FabricAge vertellen over hun 'kopje inspiratie' en waardoor de mode-voelsprieten geprikkeld worden. Vandaag met Maarten van Mulken.

Janne Baetsen
coffee break #4

Samen met onze partner Coffeelovers delen we op zondag 5 Coffee Break Stories. 5 designers van FabricAge vertellen over hun 'kopje inspiratie' en waardoor de mode-voelsprieten geprikkeld worden. Vandaag met Jolijn Fiddelaers.

Janne Baetsen
coffee break #3

Samen met onze partner Coffeelovers delen we op zondag 5 Coffee Break Stories. 5 designers van FabricAge vertellen over hun 'kopje inspiratie' en waardoor de mode-voelsprieten geprikkeld worden. Vandaag met Ebby Port.

Janne Baetsen
coffee break #2

Samen met onze partner Coffeelovers delen we op zondag 5 Coffee Break Stories. 5 designers van FabricAge vertellen over hun 'kopje inspiratie' en waardoor de mode-voelsprieten geprikkeld worden. Vandaag met Ebby Port.

Janne Baetsen
coffee break #1

Samen met onze partner Coffeelovers delen we op zondag 5 Coffee Break Stories. 5 designers van FabricAge vertellen over hun 'kopje inspiratie' en waardoor de mode-voelsprieten geprikkeld worden. Vandaag met Suzanne Vaessen.

Janne Baetsen
stap 4: het ontwerp

Het ontwerp van de eerste FabricAge creatie wordt vormgegeven vanuit de creatieve visie van designers Jolijn Fiddelaers, Suzanne Vaessen en Maarten van Mulken. Geïnspireerd door de bijzondere visie en het concept van FabricAge lopen ‘Verbinding’, ‘Maastricht’ en ‘Community’ als een rode draad door het ontwerp.

Janne Baetsen
stap 3: de community

Designers Jolijn Fiddelaers (IXXcreates), Verena Klein, Maarten van Mulken, Ebby Port en Suzanne Vaessen (STRIKKS) geven in samenwerking met ervaren ambacht-experts Miren Cals, Tiel Janssen, Ans Limpens, Brenda Prins, Ingrid Reinhoud en Marjo van Knippenberg, wekelijks diverse workshops in Centre Céramique en diverse buurthuizen in Maastricht. Samen met alle deelnemers wordt voor de stad Maastricht één spraakmakende textielcreatie gecreëerd, bestaande uit maar liefst 15 (op zichzelf staande) elementen.

Janne Baetsen
stap 2: de eerste creatie

Van 1 juni t/m 15 juli 2017 vinden in Centre Céramique en diverse buurthuizen in Maastricht meer dan 75 handwerk- & textielworkshops plaats voor de realisatie van de eerste FabricAge creatie. Ontworpen door vijf lokale ontwerpers, begeleid door zes ervaren ambacht-experts, gemaakt door de senioren-community en in ruim 250 uur tijd gezamenlijk gecreëerd voor de stad Maastricht. 

stap 1: het concept FabricAge

Binnen het label FabricAge staan cultuurparticipatie van senioren (55+), kennisoverdracht tussen verschillende generaties en 'vergeten' handwerktechnieken centraal. Het doel van FabricAge is het produceren van kwalitatief hoogstaande textielcreaties, die ontworpen zijn op basis van individuele wensen van opdrachtgevers en vormgegeven zijn vanuit de visie van talentvolle ontwerpers. Vervaardigd door ambacht-experts en vol trots collectief gecreëerd door de senioren-community.

Janne Baetsen
FabricAge: lancering social design textiel label

Naar aanleiding van het succesvolle project LET’S (AD)DRESS THE PEOPLE (2016) werken FASHIONCLASH en stichting Tout Maastricht wederom samen om dit eenmalig, sociaal maatschappelijke project uit te laten groeien tot een multidisciplinair, social design textielproduct en -label genaamd FabricAge. Van 1 juni t/m 15 juli vindt het grootschalig participatie-proces voor FabricAge plaats, waaraan meer dan 175 senioren kunnen deelnemen, met als doel de eerste FabricAge-creatie te realiseren. 

Janne Baetsen