FabricAge

blog

FabricAge: lancering social design textiel label

one community, one concept,
one label, maastricht made,
using creativity to empower people
and contribute to
a society for all ages

Tientallen senioren zijn druk in de weer met felgekleurde meters touw, repen stof, knoopjes en kraaltjes. Armen bewegen enthousiast door de ruimte en blijken te kunnen breien, terwijl er elders geconcentreerd een nieuwe draad door het oog van de naald wordt gehaald om deze vervolgens in gladgestreken plastic te prikken. Beelden die hopelijk vanaf volgende maand menigeen niet meer verrassen en gaan behoren tot het stadsbeeld van Maastricht. Naar aanleiding van het succesvolle project LET’S (AD)DRESS THE PEOPLE (2016) werken FASHIONCLASH en stichting Tout Maastricht namelijk wederom samen om dit eenmalig, sociaal maatschappelijke project uit te laten groeien tot een multidisciplinair, social design textielproduct en -label genaamd FabricAge.
Van 1 juni t/m 15 juli vindt het grootschalig participatie-proces voor FabricAge plaats, waaraan meer dan 175 senioren kunnen deelnemen, met als doel de eerste spraakmakende FabricAge-creatie te realiseren. 

Nawie Kuiper, FASHIONCLASH & mede-initiatiefnemer FabricAge: “Het initiatief LET’S (AD)DRESS THE PEOPLE schreeuwde om een vervolg; vanuit de deelnemende senioren, de ambacht-experts, de designers én alle betrokken partners. De workshops bieden dan ook veel meer dan “alleen maar” creatief bezig zijn. Op een hele natuurlijke wijze worden zo verbindingen gelegd, waarbij men elkaar kan ontmoeten, inspireren en nieuwe technieken kan leren. Met FabricAge willen wij dit unieke project een langdurig en kwalitatief bestaan geven. FabricAge sluit immers ook één-op-één aan bij de visie van FASHIONCLASH om vanuit de diversiteit en de kracht van mode bij te dragen aan een beter welzijn. Met FabricAge kunnen we vanuit mode ervoor zorgen dat leeftijden en disciplines bij elkaar worden gebracht én de senioren-community betekenis krijgt en zichtbaar wordt gemaakt. Verbonden door een gezamenlijk doel en bijdragend aan een dialoog, ontmoeting, kennisdeling en de maatschappij."

Kuiper: "We hopen FabricAge ook toegankelijk te kunnen maken voor de meer kwetsbare groepen senioren. Zo zijn er al plannen om FabricAge Residenties te realiseren, waarbij een ontwerper resideert op locatie (verzorgingstehuis) om zo ook deze senioren zichtbaar te maken én deel te laten nemen aan dit bijzondere creatieve maakproces en bijbehorende community.”

Jessie Beurskens