FabricAge
Schermafbeelding 2017-05-10 om 15.01.55.png

het concept

Binnen FabricAge staan cultuurparticipatie van senioren (55+), kennis- overdracht tussen verschillende generaties en 'vergeten' handwerktechnieken centraal. Het doel van FabricAge is het produceren van kwalitatief hoogstaande textielcreaties, die ontworpen zijn op basis van individuele wensen van opdrachtgevers en vormgegeven zijn vanuit de visie van talentvolle ontwerpers. Vervaardigd door ambacht-experts en vol trots collectief gecreëerd door de senioren-community.

FabricAge_Maastricht_campagnebeeld

ONE COMMUNITY
ONE CONCEPT
ONE LABEL
MAASTRICHT MADE

USING CREATIVITY
TO EMPOWER PEOPLE
AND CONTRIBUTE TO
A SOCIETY
FOR ALL AGES

Naar aanleiding van het succesvolle project LET’S (AD)DRESS THE PEOPLE (2016) werken FASHIONCLASH en stichting Tout Maastricht samen om dit eenmalig, sociaal maatschappelijke project uit te laten groeien tot een multidisciplinair, social design textielproduct en -label genaamd FabricAge

 

Fabricage

nieuw social design label

 

de kracht & rijkdom van
age-generatie(s), ambacht & textiel

Binnen FabricAge staan cultuurparticipatie van senioren (55+), kennis- overdracht tussen verschillende generaties en 'vergeten' handwerktechnieken centraal. Het doel van FabricAge is het produceren van kwalitatief hoogstaande textielcreaties, die ontworpen zijn op basis van individuele wensen van opdrachtgevers en vormgegeven zijn vanuit de visie van talentvolle ontwerpers. Vervaardigd door ambacht-experts en vol trots collectief gecreëerd door de senioren-community. Elk werk wordt op maat gemaakt en geeft de deelnemers de mogelijkheid om een uitdagende, educatieve, maatschappelijke en creatieve ervaring op te doen en daarnaast bij te dragen aan een bijzonder eindresultaat. Dit kan variëren van een spraakmakend textiel kunstobject en een in het oog springend wandkleed tot decoratieve bank- en kussenelementen. Geschikt voor bijvoorbeeld horeca, winkels, particulieren en culturele instellingen. 

 

Impressie: LET'S (AD)DRESS THE PEOPLE (2016) 
Meer informatie >

de eerste creatie

Om het fundament te leggen voor het toekomstige maakproces, de benodigde “create-community” en de organisatiestructuur, bewerkstelligden FASHIONCLASH en Tout Maastricht sinds medio 2016 een uitzonderlijk en grootschalig (senioren-) participatieproces. Van 1 juni t/m 15 juli 2017 vonden in Centre Céramique en diverse buurthuizen in Maastricht meer dan 75 handwerk- & textielworkshops plaats voor de realisatie van de eerste FabricAge creatie. Ontworpen door vijf lokale ontwerpers, begeleid door zes ervaren ambacht-experts, gemaakt door de senioren-community en in ruim 250 uur tijd gezamenlijk gecreëerd voor de stad Maastricht.